Mateřská škola Svobodova
Drobečková navigace

Úvod > Informace pro rodiče > Co by měl předškolák umět před vstupem do 1. třídy

Co by měl předškolák umět před vstupem do 1. třídy

Znát své jméno, příjmení a věk je samozřejmost. Co dalšího by měli budoucí prvňáčci vědět a bravurně zvládat, než se vydají k zápisu do první třídy?

1. Správný úchop tužky

Na správný úchop tužky dohlížejí již učitelky ve školce. Špatný návyk se v tomto případě velmi těžce přeučuje, proto je dobré trénovat i doma, nejlépe na trojbokých pastelkách. Dítě ještě nemusí umět psát, úchop se však při zápisu do první třídy kontroluje.

2. Správná výslovnost a schopnost se vyjádřit

Dítě by mělo mluvit bez vad a dokázat vyslovit všechny hlásky. Kontrolují se také vyjadřovací schopnosti, například pomocí vyprávění nebo popisu určité situace. Vyplatí se proto dbát na rozšiřování slovní zásoby, pro něž je klíčová komunikace jak s dospělými, tak s vrstevníky.

3. Manuální zručnost

Neméně důležitá je schopnost manipulovat s různými předměty – vystřihovat, používat lepidlo, kreslit, vybarvovat, modelovat, pracovat se stavebnicí, otáčet stránky v knize apod.

4. Schopnost rozpoznat tvary a zvuky

Předškolní děti jsou samozřejmě schopné rozeznat a pojmenovat barvy a zpravidla si poradí i se základními geometrickými tvary. Velmi důležité také je, aby dokázaly rozpoznat různé zvuky (auto, siréna apod.) a rozřadit různé předměty do skupin na základě jejich vlastností (např. korálky podle tvaru nebo velikosti).

5. Pohybová a fyzická zdatnost

Dítě by mělo umět běhat, skákat přes švihadlo, hodit a chytit míč, skákat na jedné noze, měnit směr, zkrátka koordinovat své pohyby. Už zhruba od tří let je proto vhodné různými způsoby trénovat obratnost, jemnou a hrubou motoriku, rychlost a rovnováhu. Hod míčem patří mezi základní dovednosti, které by předškolní děti měly ovládat.

6. Povědomí o sociálních návycích

Ještě před usednutím do školních lavic by děti měly umět komunikovat s vrstevníky i dospělými, pozdravit, poprosit, poděkovat a omluvit se. Stejně tak je důležité, aby byly ochotné pracovat ve skupině a dělit se s druhými a dokázaly projevit soucit a ohleduplnost.

7. Prostorová orientace

Kde je vpravo a kde vlevo, kde bydlí a co dělat, když se ztratí – to vše patří mezi důležité vědomosti budoucích prvňáčků. Zároveň by měli vědět, že se na světě nachází i jiné země, a do určité míry se orientovat v místě svého bydliště.

8. Časová orientace

Časovou orientací se v tomto případě myslí povědomí o tom, co je včera, dnes a zítra, jak se střídají roční období a co je pro ně typické, jaké jsou dny v týdnu, jednotlivé části dne apod.

9. Schopnost se soustředit

Nesoustředěnost je jedním z častých důvodů pro odklad školní docházky. Školák se musí umět zaobírat jen jednou činností (třeba i tou, která ho příliš nebaví) a nenechat se rozptylovat okolními podněty. Dítě, které nastupuje do první třídy, by se mělo vydržet soustředit alespoň 15 minut. Samozřejmě platí, že čím déle, tím lépe.

10. Samostatnost

Každé předškolní dítě by mělo být schopné se samo obléknout, učesat a umýt. Nemusí být vše naprosto dokonalé, alespoň nějaké základy jsou však samozřejmostí. Dále musí umět samostatně pracovat, samo odříkat básničku nebo zazpívat písničku.